Vårt företag har bara funnits under pandemin. Vad händer nu när pandemin inte finns?

L’Usine Bleue har Nordens största sortiment av klassisk, fransk workwear. För den lilla butiken har pandemin varit normaltillståndet. Vad händer nu när vi går in i en ny vardag – utan restriktioner?

I oktober 2019 öppnade L’Usine Bleue dörrarna till sin dröm – en liten butik i Stockholm med klassisk, fransk workwear. Randiga ylletröjor, skepparkavajer, blå mollskinnsskjortor.

”Det gick som tåget. Tre månader senare slog pandemin till. Var detta slutet på vårt lilla äventyr – innan det ens börjat?” säger Vincent Tallec, grundare till L’Usine Bleue.

Anpassa sig för att överleva

De första månaderna blev det tvärstopp. Tomt på gatorna och tomt i butiken. Och då företaget var nystartat fanns det inget ekonomiskt pandemi-stöd man var kvalificerad till.

”Det såg faktiskt rätt dystert ut”, säger Vincent.

L’Usine Bleue fick anpassa sig efter de nya förutsättningarna. Bara en kund i butiken åt gången – och alltid med ”två baguetters avstånd.” Ansiktsmask och handsprit. Storstädning varje dag. Och bara en expedit – Vincent själv.

”När våren kom så vände det äntligen. Och vi investerade i en lite större lokal, så att man kunde ha i alla fall två kunder samtidigt i butiken. Trots allt, och till vår stora förvåning, gick vårt första år ändå med en liten vinst”, säger Vincent Tallec.

Leveransproblem

Då kom nästa problem – leveranserna. L’Usine Bleue säljer bara kläder som tillverkas i Frankrike.

”De som hade tillverkning i Kina hade det värre. Men med Frankrikes hårda restriktioner gick våra tillverkare på knäna. Och stängda gränser gjorde det svårt att få ut varor ur Frankrike och in i Sverige. Franska familjeföretag som överlevt två världskrig höll på att gå under”, säger Vincent.

Lösningen även då var att anpassa sig – att sätta sig i samma båt som leverantörerna.

”Tålamod, öppen och nära dialog, små och flexibla volymer och att då och då ta en chansning. Vi fick hjälpas åt att anpassa oss efter varandra”, säger Vincent Tallec.

Ny verklighet efter pandemin

Svenskt näringsliv gick inte i ide under pandemin. Det är många verksamheter som har startat under de gångna två åren. Och de har, precis som L’Usine Bleue, inte känt till något annat än en vardag med restriktioner.

Så vad händer nu – när allt blir som vanligt igen? Vilka lärdomar kan man att ta med sig in i en ny ”vanlig” verklighet?

Lärdomar från två annorlunda år

”Det som var ovanligt för många blev ju det vanliga för oss”, säger Vincent Tallec. ”Det vi lärt oss av att starta företag under en pandemi är att det inte existerar något ’business as usual’. Man måste ta motgångarna i steget och hela tiden hitta nya vägar – oavsett om det är pandemi eller inte. Och om du har en idé och kollegor och kunder som du tycker om, så finns det alltid en lösning.”